divendres, 12 d’abril de 2013

El Palau de la Música commemorarà el #1714

Els cors i la catalanitat (sigui per l'alta presència d'autors o de
formacions del país) són dos dels eixos de la temporada 2013/14 del
Palau de la Música, que ahir es va presentar a Barcelona. Hi ha fins a
91 concerts coproduïts per la Fundació de l'Orfeó Català cada un dels
quals es vol convertir en una oportunitat única per descobrir
partitures i compositors o bé directors i intèrprets. Alhora, aspiren
a aconseguir que el taquillatge cobreixi fins a un 80% dels costos del
caixet (en part, afavorit també per la rebaixa dels preus dels
artistes). Tot un repte que revela optimisme, ja que han suportat bé
l'increment de l'IVA, des del setembre. La temporada vinent, seran els
mateixos productors els que assumiran aquest increment, per la qual
cosa tornaran als preus dels abonaments i les entrades d'ara fa un
any. La renovació d'abonaments comença el 18 d'abril i la venda per a
nous abonats s'inicia el 9 de maig. La venda d'entrades generals serà
a partir del 5 de juny.

Aquest any, la temporada comença l'1 de juliol amb una de les
actuacions més destacades: Simon Rattle dirigeix la Berliner
Philharmoniker amb la presència de l'Orfeó Català i el Cor de Cambra
del Palau de la Música. L'Orquestra Simfònica del Vallès prepara el
programa 1714, amb el qual vol recollir les peces que es componien la
data de la fi de la independència de Catalunya. La torna serà, al
final de la temporada, el mes de juny del 2014, en què serà la Real
Cámara la que interpretarà les músiques barcelonines de l'arxiduc
Carles. Fa poc, es van recuperar unes partitures que estaven oblidades
a la Biblioteca de Catalunya i que constaven com a anònimes. Ara s'ha
constatat que són obres vocals i instrumentals d'E. Barón d'Atorga, J.
Picanyol, A. Caldara, F. Valls, T. Albinoni i A. Corelli.

El director general de l'Orfeó Català - Palau de la Música Catalana,
Joan Oller (que ja va construir un discurs global de tot allò que
produïen per al curs 2012/13 actual), manté l'aposta per nous
compositors de casa: aquest any Ramon Humet serà l'autor a descobrir
amb vuit peces (aquest curs el músic a donar valor és Joan Guinjoan),
tant per a piano com per a cor, que sonaran durant la temporada en
diferents programes i intèrprets. També obre una nova col·laboració
plurianual. A partir del maig del 2014, Kristian Bezuidenhout
presentarà en dos anys la versió integral de les Sonates de Mozart,
acompanyat per l'Orquestra Barroca de Freiburg. Continuaran la visita
a totes les peces per a clavecí de Benjamin Alard (que va arrencar
dimecres) i s'allargarà cinc temporades; així com les quatre òperes
més significatives de Mozart, amb René Jacobs. Aquest any, es rescata
la col·laboració amb el llibretista Da Ponte: Le nozze di Figaro.

Capital del cant coral

Oller remarca que l'edifici de Domènech i Muntaner és la sala d'Europa
en què es fan més concerts corals i simfonicocorals. En part, per la
contínua presència dels grups de casa (sigui presentant cicles en
solitari o acollint-se a programes més ambiciosos). El pròxim concert
de Sant Esteve farà cent anys d'aquesta tradició. Per això, el
director Josep Vila prepara un programa que pretén fer història de la
celebració, inclou també el cor de cambra i prepara l'estrena d'una
peça d'Humet (aquest confessa que la peça se la plantejarà a l'estiu).
La capitalitat del cor permetrà la invitació de l'Eric Ericson
Kammerchor i Monteverdi Choir, amb motiu del cinquantè aniversari del
cor.

Com a cites ineludibles del programa, un reguitzell de propostes:
Martha Argeric amb Gidon Kremer en un concert de cambra (28-11-2013);
les Variacions Goldberg interpretades per Evgeni Koriolov (9-12-2013);
el retorn del carismàtic Lorin Maazel a la batuta amb la Filharmònica
de Munic (19-02-2014); la Passió segons Sant Joan de Bach a càrrec de
Bach Collegium Japan (24-03-2014); el debut al Palau de Pablo
Heras-Casado (una de les batutes espanyoles de més projecció) amb
l'Orfeó Català i solistes de luxe (20-04.2024), i els recitals d'Anna
Netrebko (21-05-2014) i María Bayo, acompanyada de la Simfònica de
Navarra (3-6-2014). La temporada 2013/14 també buscarà complicitat amb
altres arts: es projectaran coreografies de Pina Bausch i s'exposaran
peces d'Eulàlia Valldosera i Louise Bourgeois.

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/636040-el-palau-pica-lullet-al-1714.html